De COVID-pandemie heeft het gebruik van QR-codes op gang gebracht. Hoewel QR-codes al populair waren, hebben de technologie en het gemak, het gebruik ervan de afgelopen maanden vergemakkelijkt en vergroot. QR is de afkorting van quick response, oftewel snelle reactie. QR-codes bevorderen interactie en betrokkenheid via mobiele telefoon. Partijen als BOL.com gebruiken het inmiddels standaard in hun advertenties. Maar ook in het onderwijs stelt het jou in staat om de juiste informatie direct over te dragen aan onderwijsprofessionals.
Uit onderzoek (MobileIron, 2020) is gebleken dat tweederde van de respondenten (67%) vinden dat QR-codes het leven gemakkelijker maken. En, volgens Bluebite (2021) is er een daardoor een stijging van 98% van het aantal interacties. Nog interessanter is de groei in het aantal interacties per object. Het betekent dat mensen dezelfde QR-code meer dan eens scannen. Dit spreekt voor het nut en het vertrouwen van gebruikers in QR-code. OnderwijsMedia heeft in 2021 uitgebreide ervaring met het gebruik van QR-codes opgedaan en vertelt je er graag meer over.
De QR-code biedt een groot aantal voordelen voor campagnes:
Je kan de doelgroep direct naar de juiste landingspagina leiden
Dit voorkomt dat de doelgroep afhaakt in het proces. Wanneer je een code toevoegt aan de URL van de QR-code, kun je precies zien hoeveel bezoekers jouw actie heeft opgeleverd.
Sla de brug tussen off- en online
Doordat je kunt meten wat de offline (of online natuurlijk) actie oplevert, kun je de website bezoeken die uit de campagne komen gaan retargeten (bijvoorbeeld met de LinkedIn Tag of Facebook Pixel).
Direct bestellen
Dit is waarschijnlijk de meest populaire manier om een QR-code te gebruiken: bijvoorbeeld gekoppeld aan het gebruik voor kortingen en promoties. Dit kan je goed gebruiken voor het opzetten van je campagnes, mits je een duidelijke call-to-action (CTA) toevoegt.
Het gebruik van de QR-code is natuurlijk nooit een doel op zich en bepaalt niet het succes van de campagne. Maar het kan wel een middel zijn om het succes van de campagne te bevorderen door het op een creatieve manier in te zetten. Je kan er namelijk ook een verassingselement aan toevoegen wanneer iemand een print advertentie heeft gezien en daarna naar de online omgeving gaat via de QR-code. Het is ook belangrijk dat de inhoud van de landingspagina prikkelend en uitdagend is, zodat je de gebruiker niet teleurstelt.
Ook succesvolle campagnes opzetten? Wij helpen je er graag mee.