Het onderwijs vormt de ruggengraat van de samenleving. Daarom moeten onderwijsprofessionals beschikken over de juiste, relevante informatie. Dat is de missie van Erik Trimp, directeur OnderwijsMedia: ‘Je moet het onderwijs van binnenuit kennen en je moet bereid zijn onderzoek te doen.’
Erik Trimp is al zo’n dertig jaar actief in de onderwijswereld. Al tijdens zijn studie richtte hij zich op de informatievoorziening in het onderwijs. En dat doet hij nog steeds. ‘Voor mij geldt het onderwijs als de belangrijkste sector in onze samenleving. Onderwijsprofessionals maken dat onderwijs. Hoe beter zij zijn toegerust, hoe hoger de kwaliteit. Hoe kun je hen het beste helpen? ‘Door rekening te houden met hun persoonlijke behoeften en omstandigheden zodat er maximale tijd is voor onderwijs. Dat is immers hun primaire taak.’
Tijd besparen gaat voor Trimp hand in hand met goede informatievoorziening. ‘Veel tijd gaat verloren met het maken van keuzes’, legt hij uit. ‘Welke methode kies je, welke additionele leermaterialen spelen in op de actualiteit en hoe zit het nu precies met de kerndoelen? Het zijn vragen waar je veel tijd aan kwijt kunt zijn’, weet Trimp. Goede informatie bieden aan onderwijsprofessionals is zijn missie. Van leraar tot schoolleider en van intern begeleider tot opleider. Wat is goede informatie? ‘Informatie moet relevant zijn voor het de functie, taak of de rol van de onderwijsprofessional. Relevante informatie is informatie die de juiste mensen op het juiste moment bereikt. Daarmee help je het onderwijs écht verder.’
Dat is voor de aanbieders van informatie minder simpel dan dat het lijkt. Hoe bereik je je doelgroep op het juiste moment? Kennis en ervaring is noodzakelijk, weet Trimp. ‘Het onderwijs is een minimaatschappij met een eigen taal, eigen codes en gebruiken. Je moet die taal en codes kennen om een onderwijsprofessional te bereiken en te activeren. Dus moet je onderzoek doen naar wat hun behoeften en omstandigheden zijn. Je moet je echt verdiepen in de doelgroep en weten hoe je deze kunt bereiken.’ Met OnderwijsMedia lukt dit Trimp behoorlijk goed. ‘Zijn geheim? ‘Ons team bestaat uit ervaren onderwijskundigen, onderzoekers én communicatieadviseurs. Ik geloof in de combinatie van onderzoek, communicatie en media’, vertelt hij.
Sinds dit jaar is DUO-onderwijsonderzoek & advies (DUO) onderdeel van de groep waartoe OnderwijsMedia behoort. Voor Trimp een droom die uitkomt. ‘Als je expert wil zijn, moet je onderzoek doen. ‘Een eigen onderzoeksbureau in huis hebben is ideaal’, zegt hij. DUO doet honderden onderzoeken per jaar naar alle belangrijke thema's op scholen. Onderzoeken onder medewerkers, leerlingen en ouders maar ook themaonderzoeken naar bijvoorbeeld digitale geletterdheid en sociale veiligheid. ‘Met deze onderzoeken helpt DUO scholen met de ontwikkeling van hun organisatie.
DUO doet ook onderzoek om de opdrachtgevers van OnderwijsMedia verder te helpen. Organisaties zijn gebaat bij gedegen kennis over hun doelgroep. Ken jij de onderwijsprofessional en kent de onderwijsprofessional jou? Als je je wilt positioneren binnen het onderwijs is dat de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Waarom ben jij relevant voor de leraar of schoolleider? ‘We gebruiken onze ervaring, kennis en onze onderzoeken om dat scherp te krijgen.’
Met een relevant verhaal, heb je nog niet direct de aandacht. Het maakt ook uit wie het verhaal vertelt en op welke manier. OnderwijsMedia kiest voor een journalistieke aanpak. ‘Eigen content maken en collega’s, andere professionals of experts aan het woord laten werkt het beste’, weet hij. ‘Ook maakt het uit via welke kanalen je je verhaal deelt.’ Zo’n zeventig procent van alle toonaangevende media in het onderwijs werkt samen met OnderwijsMedia. ‘We zorgen dat de content die via die kanalen wordt verspreid gevarieerd blijft: van websites, nieuwsbrieven, magazines tot congressen. We maken voor elke organisatie een plan dat is afgestemd op de eigen doelstellingen en de behoeften van het onderwijs.’ Op die manier helpen wij organisaties om onderwijsprofessionals te voorzien van relevante informatie.”