Snel en gemakkelijk toegang hebben tot al je digitale leermiddelen en leeromgevingen? En tegelijkertijd erop kunnen vertrouwen dat je persoonsgegevens worden beschermd volgens de strengste eisen op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid? Om digitaal onderwijs goed te regelen, is een stevig afsprakenstelsel nodig dat bijdraagt aan flexibel en toekomstbestendig onderwijs. Daarvoor is publiek-privaat programma Edu-V in het leven geroepen, een initiatief van het ministerie van OCW, de vertegenwoordigers van het onderwijs de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, en private partijen MEVW, VDOD en VEDN (voorheen KBb-educatief).
De wens voor een stevig afsprakenstelstel is niet nieuw. In 2010 werd Edu-K opgericht, een publiek-privaat platform, waar alle partijen uit de leermiddelenketen bij aangesloten waren. Een paar keer per jaar kwamen betrokkenen bij elkaar en legden afspraken vast. Toch was deze vorm te vrijblijvend en meer een bestuursaangelegenheid. Maar digitalisering wacht niet. Het werd tijd om een volgende stap te zetten en daadwerkelijk op de afspraken toe te zien. Zo geschiedde. Met geld dat beschikbaar kwam vanuit het Nationaal Groeifonds zijn eerder genoemde initiatiefnemers het programma Edu-V gestart.
Voor het doen slagen van het programma is onder andere naamsbekendheid en vertrouwen cruciaal. Wie en wat is Edu-V écht? Wat is de meerwaarde van dit programma? Waarom heeft het onderwijs Edu-V nodig? De antwoorden staan impliciet wel op de website (www.edu-v.org), maar het abstractieniveau is hoog. OnderwijsMedia kreeg de vraag hoe Edu-V dit verhaal kan concretiseren.
Ons antwoord: Betrek alle stakeholders, ontwikkel een (online) magazine en lanceer dieIn toegankelijke taal, zonder wolligheid en jargon. Uiteraard online, maar ook in print om uit te delen tijdens het Edu-V congres. Een magazine is een mooie manier om het verhaal persoonlijk en minder complex te maken. Onder het mom van: don’t tell, show. Met als doel de lezers een ‘aha-gevoel’ te geven: Aha, zo zit de vork in de steel. Als dat begrip er eenmaal is, is het eenvoudiger voor de initiatiefnemers en partners om hun achterban gemakkelijker te enthousiasmeren voor Edu-V, wat bijdraagt aan het succes van het programma.
Plan van aanpak
Op ons advies vond de lancering van de eerste editie van het magazine plaats tijdens de conferentie van Edu-V op 15 januari jl, een mooi moment waarbij de gehele doelgroep aanwezig was. OnderwijsMedia is van concept tot realisatie betrokken geweest bij de ‘conferentiespecial’. Een gespecialiseerd redactieteam was verantwoordelijk voor de inhoud in nauwe samenwerking met de hoofd communicatie van Edu-V. OnderwijsMedia heeft ook de vormgeving en het drukwerk verzorgd.
Een magazine waar Edu-V – net als wij - heel erg trots op is en dat staat voor samenwerking en verbinding. Bekijk hier het (online) magazine.
Benieuwd naar campagne-mogelijkheden voor jou organisatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Contact opnemen