Het bereiken van de juiste persoon binnen het onderwijs is complex. Wie zijn de belangrijkste beslissers? Welke functies binnen een school hebben een beslissingsbevoegdheid? En hoe vind je jouw juiste contactpersoon? Het beslisproces in het onderwijs begrijpen is nodig om effectief te communiceren en relevante oplossingen te bieden.
Veel organisaties gaan ervan uit dat schoolleiders en/of schoolbesturen automatisch de beslisser over een aankoop of beslissing zijn. Maar dat is niet zo! In dit artikel beschrijf ik wie de belangrijkste beslissers binnen een school zijn en een aantal stappen die je kunt zetten om de juiste beslisser te bereiken. Om jouw doelgroep écht te begrijpen, zal je onderzoek moeten doen. Het doel van dit artikel is om je wat handvatten te geven, zodat je de eerste stappen kunt zetten.
Het is belangrijk om te weten wie beslissingsbevoegd is en wie een belangrijke rol heeft in het keuzeproces. Zo breng je jouw boodschap over aan de juiste persoon. Beslissers zorgen ervoor dat de financiële middelen worden ingezet om de doelstellingen van de school te bereiken. De belangrijkste beslissers op een school zijn:
De manier waarop beslissingen over financiën worden genomen kan verschillen tussen het primair onderwijs (po) en het voortgezet onderwijs (vo) vanwege de structuur, financiering en behoeften van deze onderwijsniveaus.
Dit zijn natuurlijk een paar voorbeelden. Zo zijn er heel veel gebieden waar dagelijks beslissingen over worden gemaakt. Denk aan leermiddelen, professionele ontwikkeling, etc.
Het is goed om je te realiseren dat het onderwijs weinig tijd heeft en de informatiedruk best groot is. Denk daarom na hoe je je doelgroep goed kan helpen om keuzes te maken. Het belangrijkste daarbij is dat je informatie relevant is voor jouw doelgroep. Nu hoor ik je denken: hoe weet ik of mijn informatie relevant is? Goede informatie is relevant voor de functie, taak of rol van de onderwijsprofessional en raakt de juiste doelgroep in de juiste context.
Zorg dat je jouw informatie aan de juiste doelgroep overbrengt. Om erachter te komen wie beslissingsbevoegd is, raad ik je aan om onderzoek te doen. Niet alleen kun je jouw communicatie richten op de juiste personen, wat tijd en middelen bespaart. Gericht communiceren verhoogt ook de kans dat jouw boodschap gehoord wordt en in overweging wordt genomen. Zo wordt de keuze voor een cultureel uitstapje vaak gemaakt door een team van leraren, schoolleiders en/of soms zelfs de ouders, terwijl de keuze voor een individuele scholing bijna altijd bij de leraren zelf ligt.
Stel, je bent een aanbieder van een programma voor mentorlessen. Je vindt het belangrijk dat scholen gaan werken met jouw programma, zodat leerlingen bepaalde gedragsvaardigheden ontwikkelen. Je zou dan de volgende vragen kunnen stellen:
Heb je na het lezen van dit artikel interesse in meer informatie over jouw doelgroep? Wij kunnen je helpen met het juiste onderzoek, van groepsgesprekken tot kwantitatieve vragenlijst en pre-tests. Nieuwsgierig? Plan dan vrijblijvend een gesprek.
Door: Lane Stadelmaier, teamlead Communicatie & Onderzoek