Medewerkers achter laptop

Hoe bereik je de juiste beslisser in het onderwijs?

3 september 2024

Het bereiken van de juiste persoon binnen het onderwijs is complex. Wie zijn de belangrijkste beslissers? Welke functies binnen een school hebben een beslissingsbevoegdheid? En hoe vind je jouw juiste contactpersoon? Het beslisproces in het onderwijs begrijpen is nodig om effectief te communiceren en relevante oplossingen te bieden.

Veel organisaties gaan ervan uit dat schoolleiders en/of schoolbesturen automatisch de beslisser over een aankoop of beslissing zijn. Maar dat is niet zo! In dit artikel beschrijf ik wie de belangrijkste beslissers binnen een school zijn en een aantal stappen die je kunt zetten om de juiste beslisser te bereiken. Om jouw doelgroep écht te begrijpen, zal je onderzoek moeten doen. Het doel van dit artikel is om je wat handvatten te geven, zodat je de eerste stappen kunt zetten.

Wie zijn de belangrijkste beslissers binnen de scholen?

Het is belangrijk om te weten wie beslissingsbevoegd is en wie een belangrijke rol heeft in het keuzeproces. Zo breng je jouw boodschap over aan de juiste persoon. Beslissers zorgen ervoor dat de financiële middelen worden ingezet om de doelstellingen van de school te bereiken. De belangrijkste beslissers op een school zijn:

  • De schoolleiding: de schoolleiding is verantwoordelijk voor het beheer van de financiën. In lijn met het schoolbudget en de behoeften van de leerlingen en het medewerkers neemt de schoolleiding beslissingen over de bestedingen.
  • Het schoolbestuur: het schoolbestuur houdt toezicht op de algehele financiën en beleid van de school, stelt het budget vast, bepaalt prioriteiten voor financiële uitgaven en controleert de financiële activiteiten.
  • De Medezeggenschapsraad (MR): de  MR bestaat uit personeelsleden, ouders en soms leerlingen, die advies- en instemmingsrechten hebben met betrekking tot de begroting en het financiële beleid van de school.
  • De Ouderraad (OR): de OR adviseert over financiële kwesties die verband houden met de behoeften van de studenten en de ouders.
  • Leraren en ander personeel: leraren en ander personeel kunnen input geven over hoe geld het beste kan worden besteed om de leerervaring te verbeteren en de behoeften van de leerlingen te ondersteunen. Zo zijn er in het vo (vak)secties en in het po teams die beslissingen maken over allerlei thema’s en onderwerpen.

De manier waarop beslissingen over financiën worden genomen kan verschillen tussen het primair onderwijs (po) en het voortgezet onderwijs (vo) vanwege de structuur, financiering en behoeften van deze onderwijsniveaus.

Een paar voorbeelden uit het primair onderwijs (po)

  • De schoolleiding heeft vaak meer directe invloed op beslissingen over de besteding van geld. Het primait onderwijs heeft een eenvoudigere organisatiestructuur dan in het vo. In het vo hebben de vaksecties en middenmanagement meer invloed op de keuze
  • Prioriteiten liggen vaak bij basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, met nadruk op investeringen in materiaal en programma's voor leerlingen met leerproblemen.
  • Basisscholen hebben de verantwoordelijkheid om alle leerlingen, inclusief leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, te onderwijzen.

Een paar voorbeelden uit het voortgezet onderwijs (vo)

  • Diversiteit aan vakken en programma's: Middelbare scholen bieden een breder scala aan vakken en programma's aan, wat leidt tot meer variatie in de besteding van geld voor lesmateriaal, technologie en faciliteiten.
  • Financiering: Kan verschillen tussen types scholen en niveaus (zoals vmbo, havo, vwo), met invloed op beschikbare middelen en bestedingsprioriteiten.
  • Loopbaanoriëntatie en -begeleiding: Programma's zijn vaak aanwezig, met investeringen in loopbaancoaches, stages en informatiemateriaal.

Dit zijn natuurlijk een paar voorbeelden. Zo zijn er heel veel gebieden waar dagelijks beslissingen over worden gemaakt. Denk aan leermiddelen, professionele ontwikkeling, etc.

De juiste contactpersoon binnen de school

Het is goed om je te realiseren dat het onderwijs weinig tijd heeft en de informatiedruk best groot is. Denk daarom na hoe je je doelgroep goed kan helpen om keuzes te maken. Het belangrijkste daarbij is dat je informatie relevant is voor jouw doelgroep. Nu hoor ik je denken: hoe weet ik of mijn informatie relevant is? Goede informatie is relevant voor de functie, taak of rol van de onderwijsprofessional en raakt de juiste doelgroep in de juiste context.

Zorg dat je jouw informatie aan de juiste doelgroep overbrengt. Om erachter te komen wie beslissingsbevoegd is, raad ik je aan om onderzoek te doen. Niet alleen kun je jouw communicatie richten op de juiste personen, wat tijd en middelen bespaart. Gericht communiceren verhoogt ook de kans dat jouw boodschap gehoord wordt en in overweging wordt genomen.  Zo wordt de keuze voor een cultureel uitstapje vaak gemaakt door een team van leraren, schoolleiders en/of soms zelfs de ouders, terwijl de keuze voor een individuele scholing bijna altijd bij de leraren zelf ligt.

Welke vragen kan je stellen?

Stel, je bent een aanbieder van een programma voor mentorlessen. Je vindt het belangrijk dat scholen gaan werken met jouw programma, zodat leerlingen bepaalde gedragsvaardigheden ontwikkelen. Je zou dan de volgende vragen kunnen stellen:

  • Hoe vul jij op dit moment je mentorlessen in?
  • Wat zijn belangrijke criteria bij het kiezen van een programma voor jouw mentorlessen?
  • Heb je behoefte aan een programma voor het stimuleren van de gedragsvaardigheden voor jouw leerlingen?
  • Wie is verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen over de invulling van jouw mentorlessen?
  • In welke maand valt in het algemeen de beslissing voor de invulling van jouw mentorlessen?

Inzicht in jouw doelgroep?

Heb je na het lezen van dit artikel interesse in meer informatie over jouw doelgroep? Wij kunnen je helpen met het juiste onderzoek, van groepsgesprekken tot kwantitatieve vragenlijst en pre-tests. Nieuwsgierig? Plan dan vrijblijvend een gesprek.

 

Door: Lane Stadelmaier, teamlead Communicatie & Onderzoek

arrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram