Hoe zorg je dat jouw additionele lesmateriaal écht relevant voor het onderwijs is ? De do’s en don’ts
Onderzoek laat zien dat bijna de helft van de docenten in het voortgezet onderwijs (46%) regelmatig gebruik maakt van aanvullend of vervangend lesmateriaal om hun lessen actueler en effectiever te maken. Ook in het primair onderwijs is er een duidelijke behoefte aan extra inspiratie voor in de les (67%) .
Toch is geschikt materiaal vinden of up-to-date houden vaak een uitdaging voor leraren. In dit artikel delen we 5 praktische do’s en don’ts om additioneel lesmateriaal te creëren dat relevant is voor het onderwijs.
Elke klas is anders. Zorg daarom dat het lesmateriaal voor verschillende niveaus inzetbaar is. Dat noemen we differentiëren. Dat betekent niet dat je compleet anders lesmateriaal moet maken, maar door bijvoorbeeld een uitdaging toe te voegen, zorg je dat je lesmateriaal voor meerdere klassen beschikbaar is.
80% van de docenten vindt het belangrijk is dat het lesmateriaal eenvoudig te onderhouden of aan te passen is. Zorg er dus voor dat jouw lesmateriaal breed toepasbaar is en aansluit bij de dagelijkse lespraktijk van leraren. Dit vergroot de kans dat het daadwerkelijk wordt gebruikt.
Tip: Maak lesmateriaal dat gemakkelijk te integreren is in het klaslokaal. Met eenvoudige aanpassingen - zoals tips voor vereenvoudiging, verdieping of verkorting van opdrachten - zorg je dat jouw materiaal aansluit op uiteenlopende leerbehoeften. Zo creëer je lesmateriaal dat breed toepasbaar is en naadloos aansluit bij de dagelijkse lespraktijk van leraren.
Leraren waarderen efficiëntie; overbodige informatie of - complexiteit kan ontmoedigend werken en ertoe leiden dat je lesmateriaal niet gebruikt wordt. Onderzoek laat zien dat korte lessen van zo’n 20 tot 30 minuten goed werken.
Tip: Zorg ervoor dat elk onderdeel van je lesmateriaal een duidelijk doel dient en aansluit bij de kerndoelen. Vermijd lange theoretische stukken en focus op praktische, direct inzetbare content. Een duidelijke handleiding of overzicht kan helpen om leraren snel inzicht te geven in hoe ze het materiaal kunnen gebruiken.
Leraren zijn voortdurend op zoek naar manieren om hun lessen relevant te maken voor hun leerlingen. Zorg ervoor dat je materiaal aansluit op de belevingswereld van de leerling: zo zijn ze beter betrokken bij de les en blijft het geleerde beter hangen. 57% van de docenten gebruikt aanvullend materiaal om beter in te kunnen spelen op de actualiteit. Actuele thema’s en onderwerpen die aansluiten bij het curriculum hebben dan ook de voorkeur.
Tip: Volg de ontwikkelingen in het onderwijs en pas je lesmateriaal aan op de thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen bij leraar én leerling. Denk aan materiaal rond mediawijsheid, duurzaamheid of burgerschap. Zo zorg je ervoor dat jouw lesmateriaal niet alleen relevant, maar ook aantrekkelijk is voor leraren om in te zetten in hun lessen.
Leraren weten als geen ander wat werkt in hun klas en wat niet. Zonder hun feedback loop je het risico dat jouw materiaal niet helemaal voldoet aan hun wensen en behoeften.
Tip: Verzamel regelmatig feedback van leraren zodat je additionele lesmateriaal voortdurend verbeterd wordt en goed aansluit bij de dagelijkse lespraktijk. Dit kan via enquêtes, maar ook aan de hand van persoonlijke gesprekken of focusgroepen. Hulp nodig? Plan vrijblijvend een afspraak in, we helpen je graag verder met ons in-house onderzoeksteam.
Zelfs het beste lesmateriaal kan onopgemerkt blijven als het niet via de juiste mediakanalen verspreid wordt. Onderwijsprofessionals zoeken vaak via vakspecifieke bladen, platforms, media en netwerken naar aanvullend lesmateriaal.
Tip: Een veelgenoemde reden voor docenten om aanvullend materiaal niet te gebruiken is dat het moeilijk is om geschikt materiaal te vinden (26%). Een doordachte mediastrategie zorgt ervoor dat jouw materiaal opvalt en bij de juiste doelgroep(en) terechtkomt.
Meer inzichten? Bekijk ook: 'Zo kiezen scholen culturele uitstapjes: 6 bruikbare inzichten'