Medewerkers achter laptop

In gesprek met onze partner Kanjertraining ‘Ons doel is een veilig schoolklimaat voor elke leerling’

7 februari 2022

Kanjertraining is al 25 jaar een grote speler in het onderwijs als het aankomt op trainingen om een veilig schoolklimaat te creëren. Directeur Bart Riet vindt het wel belangrijk dat ook de kleinere partijen zichtbaar zijn. ‘Het is goed dat een neutrale partij zoals oo.nl dat allemaal op een rijtje zet.’

Wanneer het op school niet veilig voelt en er weinig vertrouwen is in elkaar, kunnen kinderen niet optimaal leren en leraren niet goed doceren. Door de methodiek van stichting Kanjertraining leren scholen, leraren, ouders of verzorgers en kinderen samen een prettig en sociaal veilig schoolklimaat te creëren. Kanjertraining staat op de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs, maar hoe ziet het proces er precies uit?

Complete methodiek

Kanjertraining bestaat inmiddels al 25 jaar. Bart: ‘Gerard Weide kreeg het idee in 1996. Toen kregen alleen de kinderen een behandeling wanneer zij angsten of problemen op school hadden. Kanjertraining betrok juist iedereen in de situatie: kinderen, ouders of verzorgers, leraren en schoolleiding. Er rolde een complete methodiek uit. Inmiddels zijn er al 2.000 scholen, met name het basisonderwijs, in Nederland bezig met Kanjertraining.’

Goede mix

‘Ons doel is een goed en sociaal veilig schoolklimaat te creëren voor elke leerling. We doen dat door iedereen naar de ander te laten kijken vanuit vertrouwen én tegelijkertijd duidelijk grenzen te leren aangeven. Het is een samenspel van vertrouwen en positief gezag. Om dat te realiseren trainen we met werkvormen. Zoals het rollenspel met petten, waarbij elke pet een andere rol voorstelt en je naspeelt wat er mis is gegaan, en hoe je op een andere manier had kunnen reageren. Belonen en straffen is bij ons geen structureel uitgangspunt. Het gaat erom dat we een veilige sfeer voor iedereen realiseren.’

Nieuwe start  

Als je als stichting al 25 jaar bestaat, zijn er vast ook mooie veranderingen op scholen geboekt. Bart: ‘Het mooiste voorbeeld komt van een leraar die zei: ‘’Dankzij de Kanjertraining heb ik mijn vak weer teruggekregen. Ik kom weer aan lesgeven toe en zie de kinderen weer met plezier naar school gaan.” We hebben veel klassen begeleid waarbij de leraren met de handen in het haar zaten. Er was vaak van alles gebeurd: agressie in de klas, ouders die in opstand kwamen, klassen waarvan de leraren moesten wisselen. Maar het lukt vrijwel altijd om toch een nieuwe start te maken met zo’n groep. Dat is ons doel: dat iedereen weer naast elkaar gaat staan.’

Het Kanjertraining-proces

De methodiek bestaat uit een driedaagse basistraining voor leraren en directie, een ouderavond en een praktijkdag. Bart: ‘In de training behandelen we in de eerste twee dagen alle onderwerpen die leraren ook met kinderen gaan behandelen, zoals elkaar feedback geven, grenzen aangeven of presentatievaardigheden. Na twee dagen proberen de leraren deze methoden al uit. Na drie tot vier maanden komen ze terug voor de derde dag. Hier komen de onderwerpen aan bod die wel belangrijk zijn, maar niet direct noodzakelijk om te kunnen starten. Bijvoorbeeld social media, omgaan met het leerlingvolgsysteem, ‘meidenvenijn’ of het ‘pettenkwadrant’, waarbij leerlingen elkaar feedback geven. Na de training volgt een praktijkdag, waarbij wij naar de klassen komen en de oefeningen voordoen die leraren lastig vinden. Ook de ouders mogen daar bij zijn. En uiteraard hoort er nog een ouderavond bij, waarin we de ouders betrekken en uitleggen wat we doen en hoe zij kunnen ondersteunen.’

Vergelijken

Kanjertraining is een klinkende naam als het aankomt op trainingen om een veilig schoolklimaat te creëren. Wel vindt Bart het belangrijk dat ook kleinere partijen zich kunnen profileren. OnderwijsMedia en oo.nl zijn daarbij erg belangrijk. ‘Vaak zie je een overzicht van de methodes die het grootst zijn of van degenen die de meeste advertenties opkoopt en er het meest gelikt uitzien. Een kleinere speler heeft vaak een prima programma, maar komt niet goed in beeld. Scholen moeten een goed beeld krijgen van waarom ze voor een bepaalde methode zouden kiezen. Ze zijn kritisch genoeg, maar ze moeten wel goed geïnformeerd worden. Ik denk dat er nog steeds vraag is naar een neutrale partij die dat allemaal op een rijtje kan zetten. Dat maakt het voor scholen fijn om trainingen en methodes te vinden die echt goed bij hun visie passen.’

Door Angela Poll

 

arrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram