Uit OMM 2022 blijkt dat voor onderwijsprofessionals de relevantie van de content en de autoriteit van de uitgever de belangrijkste graadmeters zijn voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van (vak-) media. Dat wordt bevestigd door het onderzoek van Research & Insights van DPG Media Nederland.
“Vertrouwen is een opbouw van een aantal variabelen. Het gaat daarbij om een combinatie van geloofwaardigheid, de juiste bron/ uitgever, transparantie, nabijheid, lezersgerichtheid en dialoog.”
Hier lees je de belangrijkste inzichten van het DPG-onderzoek:
👉 “Een meerderheid van de professionals checkt de bron van content en nieuws. Een printomgeving scoort daarbij beter dan een online omgeving voor een advertentie, vooral onder trouwe lezers. Een langlopende band met een medium verhoogt het vertrouwen aanzienlijk. Binnen online loont het om te kiezen voor kwaliteitssites.”
👉 “Advertenties die in een betrouwbare omgeving worden getoond, hebben meer effect en vergroten de merkvoorkeur. Het is daarbij aangetoond dat de afzender/uitgever van een bepaalde boodschap veel uitmaakt.”
👉 “Te vaak wordt er nog ingekocht op bereik cq veel impressies voor zo weinig mogelijk geld, maar de kwaliteit van de omgeving en de creatie zijn essentieel. Een ondermaatse advertentie zal ook ondermaats scoren. Een goede (content-) creatie scoort simpelweg beter.”
👉 "Er is te weinig aandacht voor kwalitatieve storytelling, voorzien van goede uitingen en een langetermijnstrategie die de merkboodschap laat zien. Een geslaagde campagne begint bij geloofwaardigheid en relevantie. In combinatie met een goed bereik, de juiste dekking en originele (content-) creatie ontstaan impactvolle campagnes."
Wil je meer weten over het onderzoek en/of campagnes en media in het onderwijs? Neem dan contact met ons op!