Het is voor veel organisaties geen onbekende situatie: er moet bezuinigd worden, een andere strategie of het budget is op. Een wetenschappelijke analyse van het Ehrenberg Bass Institue geeft nu antwoord op de vraag wat afwezigheid in de media doet met je verkoopcijfers.
Het marketingsonderzoeksintistuut Ehrenberg Bass Institute in Australië analyseerde een dataset met reclamebestedingen over het tijdsbestek van 1996 tot 2015 en vergeleken dat met de verkoopcijfers van Australische merken. Daarbij keken zij naar merken die één jaar of langer geen media hadden ingezet.
Uit de analyse blijkt dat de verkoopcijfers en het marktaandeel van de merken die 1 jaar gestopt waren met adverteren, gemiddeld met 16% t.o.v. het basisjaar dalen. Merken die 2 jaar geen media hadden ingezet, hadden een daling van 25% en bij drie jaar is dat maar liefst 36%. Ook zagen zij dat bij kleine merken de dalende trend het grootste was.
Hieruit kunnen we concluderen dat continue communicatie belangrijk is, waarbij geldt dat ook onderwijsprofessionals, tijdig en herhaaldelijk, blootgesteld moeten worden aan advertenties om merken te kunnen herinneren.
Volgens het Ehrenberg Bass Institute is het voor merken essentieel om continue op merkniveau te blijven adverteren, zodat je beschikbaar blijft in het hoofd van de consument en nieuwe kopers trekt en dat aanvult met activaties om de huidige kopers aan te spreken.
(Bron: Zigt, 2022).
Ben je benieuwd naar alle mediamogelijkheden die het beste bij jouw doelstelling passen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.