Afgelopen voorjaar heeft de KNVB, via OnderwijsMedia aan alle leidinggevenden in het basisonderwijs een direct mail (DM) gestuurd. Met een overweldigend resultaat. Hoe komt dat? Zijn hier algemene tips uit te herleiden? En hoe kan je sowieso je doorklikpercentage, of te wel click-trough-rate, verbeteren?
De DM van de KNVB had een openingspercentage van bijna 40% en een doorklikpercentage van 24 %. Uit onderzoek van Campaign Monitor (2021) blijkt dat de gemiddelde openingspercentrage in het onderwijs op 24,9% en doorklikpercentage op 4,3 ligt. We kunnen hieruit concluderen dat de campagne van de KNVB erg geslaagd is.
Click Through Rate (CTR) verwijst naar het percentage mensen dat op een link klikt en laat je weten wat je publiek leuk vindt. Het kan je vertellen dat je doelgroep fan is van een grappige onderwerpregel of dat ze eerder op een rode knop klikken dan op een blauwe klikken. Met die informatie kun je je campagnes aanpassen voor betere prestaties.
De beste manier om de click through rate van je e-mail te verbeteren, is door boeiende en relevante campagnes voor je doelgroep te maken. Maar dat is niet de enige factor. Het tijdstip waarop je je e-mail verzendt, kan bijvoorbeeld van invloed zijn op het aantal mensen dat de e-mail opent en erop klikt.
Als het gaat om het verbeteren van je CTR, is het heel belangrijk dat je jouw links aan de juiste mensen presenteert. Het is dus belangrijk om de DM naar de juiste doelgroep te sturen. Met onze DM-campagnes kan je vele selectiemogelijkheden maken, bekijk hier alle selectiemogelijkheden.
Als onderwijsprofessionals je e-mail niet openen, kunnen ze ook niet op je link klikken. En als je onderwerpregel niet interessant is, wordt de mail niet geopend. De beste manier om erachter te komen welke onderwerpregels het beste converteren met jouw doelgroep, is door A/B-tests uit te voeren. Hier wat tips voor het schrijven van goede onderwerpregels:
Veel onderwijsprofessionals zullen de e-mail op hun telefoon openen. Het is daarom belangrijk dat zowel de DM als jouw website of landingspagina geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Daarnaast is Google overgestapt op mobile-first indexing. Dat betekent dat het rankingsysteem van Google de mobiele versie van je site gebruikt in plaats van de desktopversie (handig voor je SEO…). Wil je weten of je website mobielvriendelijk is? Doe dat hier.
Afbeeldingen vallen op, en als je kwalitatief hoge afbeeldingen gebruikt, vallen ze nog meer op. Het is belangrijk om niet te veel woorden in de afbeelding te gebruiken. Onderwijsprofessionals zullen de teksten niet lezen, dus probeer kort en actief te schrijven.
Laat de link (call-to-action) opvallen
Er wordt eerder op een link of call-to-action (CTA) geklikt als deze hun aandacht trekt. Denk hierbij aan de kleur, grootte, plaatsing en tekst. Probeer bijvoorbeeld in een e-mail een knop of link al ‘above the fold’ te plaatsen, zodat onderwijsprofessionals niet te ver hoeven te scrollen om deze te zien.
Probeer niet te veel verschillende CTA’s in de mail te zetten. Dat leidt af. Hoe meer keuzes er zijn, hoe minder snel een keuze wordt gemaakt.
CTR is een belangrijke statistiek die je helpt je doelgroep te begrijpen. Hoe meer verkeer er binnenkomt, hoe groter het potentieel voor conversie! De campagne van de KNVB deed het vooral goed omdat ze: