NPO en NRC hebben het afgelopen jaar getest met alternatieve mediamogelijkheden voor adverteerders. Vanuit de samenleving is er een toenemende vraag naar mogelijkheden om privacy te beschermen. Online zijn NPO en NRC helemaal gestopt met cookies.. ‘Iedereen staart zich maar blind op die cookies, maar wij hebben het er niet meer over. Het is een gepasseerd station’ De cijfers laten succes zien. Hoe doen ze dat?
De NPO heeft, net als de meeste media in het onderwijs, het voordeel dat de omroep met unieke inhoud een eigen publiek bedient, en slechts voor een deel van de inkomsten afhankelijk is van advertenties. De NPO is gaan werken met 23 context-labels, zoals sport, reizen of cultuur. De boodschap van de adverteerder kwam daardoor gerichter op de juiste plek en leidde tot een hogere effectiviteit en media-opbrengst.
NRC Media heeft, net als de meeste media in het onderwijs, een model met hoger opgeleide, welvarende lezers die een solide basis van abonnementsinkomsten oplevert. In de kern zijn de journalistieke verhalen het product en niet de lezer met zijn persoonsgegevens. NRC zet datzelfde model in bij branded content. Andere mediamogelijkheden (zoals banners) worden daarbij vooral ingezet om branded content onder de aandacht te brengen.