Medewerkers achter laptop

Zo kiezen scholen culturele uitstapjes: 6 bruikbare inzichten

25 oktober 2024

Hoe zorg je dat je als culturele instelling aansluit bij de wensen en behoeften van de school?

In Nederland is er volop keuze aan leuke en leerzame culturele activiteiten voor het onderwijs. Daarom kan het voor scholen best lastig zijn om een keuze te maken. Als culturele instelling heb je een voordeel wanneer je precies begrijpt hoe scholen hun keuzes maken en welke factoren van invloed zijn op hun beslissingen. In dit artikel deel ik zes bruikbare inzichten uit ons recente onderzoek.

  1. Leidinggevenden zijn lang niet altijd de belangrijkste beslissers

De keuze voor een cultureel uitstapje wordt vaak gemaakt door leraren: 80% in het voortgezet onderwijs (vo) en 75% in het primair onderwijs (po). Leidinggevenden zijn, voor het kiezen van culturele uitstapjes, dus niet altijd de beslissers. Daarnaast kunnen cultuurcoördinatoren en ouders (o.a. als onderdeel van het schoolteam) ook een belangrijke rol spelen in de besluitvorming. Dit betekent dat verschillende perspectieven en belangen meespelen bij de uiteindelijke beslissing.

Tip: Praat eens met je doelgroep: denk aan kwalitatief onderzoek in de vorm van groepsgesprekken met leraren, maar ook cultuurcoördinatoren, om te ontdekken wat zij belangrijk vinden bij het kiezen van culturele uitstapjes. Laat hen jouw aanbod bekijken en beoordelen, zodat je precies weet wat werkt en wat beter kan

  1. De oriëntatiefase: het onderwijs vertrouwt op collega's

Wanneer onderwijsprofessionals zich oriënteren op culturele uitstapjes, starten ze vaak met het bezoeken van websites. Maar wat het onderwijs uniek maakt, is het grote vertrouwen in de ervaringen van collega’s. Veel leraren raadplegen hun collega’s voordat ze een beslissing nemen: 42% in het po en 64% in het vo.

Tip: Maak gebruik van deze inzichten door op je website praktijkvoorbeelden van andere scholen te plaatsen. Zorg daarnaast dat je content, zoals brochures of video's, makkelijk te delen is via e-mail of interne platforms. Dit maakt het voor leraren eenvoudiger om jouw informatie te delen met collega’s.

  1. Budget, budget, budget

Budget is veruit het belangrijkste criterium bij de keuze voor een cultureel uitstapje: 70% in het po en 79% in het vo benoemt dit als doorslaggevende factor. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat naast de kosten van het uitstapje zelf, ook bijkomende kosten zoals reiskosten een grote rol spelen. Zelfs als de entree gratis is, kunnen de kosten voor bijvoorbeeld busvervoer behoorlijk invloed hebben  op het totaalbudget. Het is daarom goed om inzichtelijk te maken wat alle kostenfactoren  zijn die voor scholen meespelen.

Tip: Ga in gesprek met je doelgroep om te achterhalen welke kosten een rol spelen in hun beslissingsproces. Dit geeft je de kans om je aanbod beter af te stemmen op de budgetbehoeften van scholen. Zorg verder voor transparante informatie over alle kosten en benoem mogelijke subsidies mocht dit van toepassing zijn.

  1. Sluit je aanbod én communicatie aan op het curriculum en actuele thema’s

Scholen zijn voornamelijk op zoek naar uitstapjes die aansluiten bij de thema’s en leerdoelen die op dat moment in de klas worden behandeld: 65% in het po en 68% in het vo. Door je programma’s te koppelen aan het curriculum en actuele thema’s, vergroot je de kans dat scholen voor jouw aanbod kiezen.

Tip: Stem je communicatie zoveel mogelijk af op de lesinhoud en actuele thema’s. Zorg ervoor dat je programma’s regelmatig worden bijgewerkt om in te spelen op het curriculum en de nieuwste ontwikkelingen en trends. Overweeg om lesmateriaal, evenementen of tentoonstellingen te organiseren rond actuele thema’s. OnderwijsMedia helpt je graag bij het identificeren van relevante thema’s en het creëren van passend lesmateriaal. Plan een afspraak.

  1. Consistentie is key: communiceer het gehele jaar door

Onderwijsprofessionals hebben vaak weinig tijd. Het is daarom slim om je niet te beperken tot één of twee communicatie-momenten om opgemerkt te worden. Wanneer je het hele jaar door communiceert en regelmatig in contact blijft, vergroot je de kans dat scholen jouw aanbod zien wanneer ze hun uitstapjes plannen. Ons onderzoek laat namelijk ook zien dat de planning van uitstapjes in zowel het primair (71%) als voortgezet onderwijs (52%) gedurende het hele jaar varieert.

Tip: Zorg ervoor dat je alle (online) communicatie voor het schooljaar gereed hebt. In mei en juni worden veel culturele uitstapjes voor het nieuwe schooljaar ingepland. Blijf daarnaast gedurende het hele jaar zichtbaar met gerichte communicatie om het drukke onderwijs op verschillende momenten te bereiken.

  1. Bied flexibiliteit

Scholen hebben specifieke behoeften en beperkingen als het gaat om tijd, budget en reisafstand. Flexibele en toegankelijke opties maken je aanbod aantrekkelijker voor een breder scala aan scholen. Zorg dat je hier zo helder mogelijk over communiceert.

Tip: Bied verschillende programma’s aan die variëren in duur en intensiteit, en zorg (indien mogelijk) voor zowel fysieke als virtuele opties. Dit maakt het voor scholen gemakkelijker om een uitstapje te kiezen dat past bij hun specifieke omstandigheden.  Vergeet daarbij niet rekening te houden met verschillende onderwijstypen en leeftijden


Bekijk hier ook eens de inzichten uit het duo interview over kunst en cultuur in het onderwijs, tussen onze communicatieadviseur Mireille en onderwijsdeskundige Lotte

arrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram